reklama

Výtlky, výtlky, výtlky

Každý, kto jazdí autom žasne, ako je to možné, že na konci tohtoročnej zimy je toľko dier, toľko výtlkov, toľko nekvality na cestách Slovenska. Málokto sa ale pýta, prečo je to tak. V médiách vôbec nezaznieva, kto je za takýto zahanbujúci stav našich ciest zodpovedný a prečo nemáme cesty bez výtlkov ako v niektorých iných krajinách, kde mali rovnakú zimu ako my na Slovensku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Určite najväčšiu zodpovednosť majú cestári - firmy, ktoré cesty stavajú, rekonštruujú, či opravujú. Ich nekvalitná práca je hlavným dôvodom porúch na vozovke, ktoré vedú k vzniku narušenia povrchu a vytváraniu výtlkov. Čo je menej viditeľné je, že veľkú časť zodpovednosti majú tiež tí, ktorí práce na cestách objednávajú. To sú odborní pracovníci v Slovenskej správe ciest, na úradoch samosprávnych krajov a na mestských úradoch a tiež volení predstavitelia - župani, primátori, poslanci krajskej a mestskej samosprávy. Tí čo spravujú verejné peniaze, majú možnosť predpísať podmienky rekonštrukcie, či opráv ciest. Napr. dĺžku záruky. Ak je dohodnutá záruka na opravenú cestu napr. 5 rokov, tak dodávateľská firma si dobre rozmyslí, či prácu odflákne, alebo urobí vo vyššej kvalite. Platí, že čím je dlhšia požadovaná záruka na cestné práce, tým je kvalita cesty vyššia a menej resp. žiadne výtlky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhé strategické rozhodnutie volených aj exekutívnych predstaviteľov regionálnej samosprávy je, či objednávať súvislé opravy ciest, resp. v akom pomere rozdeliť financie na súvislé opravy a na opravy výtlkov resp. malých plôch ciest. Pri rekonštrukciách súvislých úsekov ciest (príp. aj s novým cestným podkladom) s dostatočne dlhou požadovanou zárukou (čím sa zabezpečí postačujúca kvalita), výtlky takmer nevznikajú. Pokiaľ sa väčšinou objednávajú len opravy malých plôch ciest, tak záplat na cestách postupne pribúda a ich kvalita sa dlhodobo zhoršuje. Stratégia postupného zvyšovania súvislých opráv vedie k zvyšovaniu kvality cestnej siete mesta, či kraja. A to môžu rozhodnúť volení zástupcovia ľudu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež platí, že väčšie porozumenie problému, vyššia odbornosť pracovníkov, menej politikárčenia vedie k efektívnejšiemu hospodáreniu aj v oblasti cestnej dopravy. Verím, že budúca zima už nebude taká zahanbujúca.

Rudolf Bauer

Rudolf Bauer

Rudolf Bauer

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

starosta Košice-Západ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu