Výtlky, výtlky, výtlky

Autor: Rudolf Bauer | 19.3.2013 o 20:59 | (upravené 19.3.2013 o 21:16) Karma článku: 8,07 | Prečítané:  594x

Každý, kto jazdí autom žasne, ako je to možné, že na konci tohtoročnej zimy je toľko dier, toľko výtlkov, toľko nekvality na cestách Slovenska. Málokto sa ale pýta, prečo je to tak. V médiách vôbec nezaznieva, kto je za takýto zahanbujúci stav našich ciest zodpovedný a prečo nemáme cesty bez výtlkov ako v niektorých iných krajinách, kde mali rovnakú zimu ako my na Slovensku.

Určite najväčšiu zodpovednosť majú cestári - firmy, ktoré cesty stavajú, rekonštruujú, či opravujú. Ich nekvalitná práca je hlavným dôvodom porúch na vozovke, ktoré vedú k vzniku narušenia povrchu a vytváraniu výtlkov. Čo je menej viditeľné je, že veľkú časť zodpovednosti majú tiež tí, ktorí práce na cestách objednávajú. To sú odborní pracovníci v Slovenskej správe ciest, na úradoch samosprávnych krajov a na mestských úradoch a tiež volení predstavitelia - župani, primátori, poslanci krajskej a mestskej samosprávy. Tí čo spravujú verejné peniaze, majú možnosť predpísať podmienky rekonštrukcie, či opráv ciest. Napr. dĺžku záruky. Ak je dohodnutá záruka na opravenú cestu napr. 5 rokov, tak dodávateľská firma si dobre rozmyslí, či prácu odflákne, alebo urobí vo vyššej kvalite. Platí, že čím je dlhšia požadovaná záruka na cestné práce, tým je kvalita cesty vyššia a menej resp. žiadne výtlky.

Druhé strategické rozhodnutie volených aj exekutívnych predstaviteľov regionálnej samosprávy je, či objednávať súvislé opravy ciest, resp. v akom pomere rozdeliť financie na súvislé opravy a na opravy výtlkov resp. malých plôch ciest. Pri rekonštrukciách súvislých úsekov ciest (príp. aj s novým cestným podkladom) s dostatočne dlhou požadovanou zárukou (čím sa zabezpečí postačujúca kvalita), výtlky takmer nevznikajú. Pokiaľ sa väčšinou objednávajú len opravy malých plôch ciest, tak záplat na cestách postupne pribúda a ich kvalita sa dlhodobo zhoršuje. Stratégia postupného zvyšovania súvislých opráv vedie k zvyšovaniu kvality cestnej siete mesta, či kraja. A to môžu rozhodnúť volení zástupcovia ľudu.

Tiež platí, že väčšie porozumenie problému, vyššia odbornosť pracovníkov, menej politikárčenia vedie k efektívnejšiemu hospodáreniu aj v oblasti cestnej dopravy. Verím, že budúca zima už nebude taká zahanbujúca.

Rudolf Bauer

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?